zondag 30 maart 2008

Rond de wereld in 80 minuten.

Vanavond Béjart gezien. 't Is te zeggen, zijn laatste stuk 'Rond de wereld in 80 minuten' (Le Tour du Monde en 80 Minutes, Béjart Ballet Lausanne), want de man zelf kan niet meer gezien worden. Het was mijn maagdenstuk. Ik had nooit eerder iets van hem gezien. Het stuk speelde in de Stadsschouwburg in Antwerpen, en duurde, zoals de titel deed vermoeden, precies 80 minuten en bracht je naar verschillende delen van de wereld met erg uiteenlopende dans- en muziekpartijen: klassieke muziek uit Italieland, live slagwerk uit Afrika, wals uit Wenen, alles met bijpassende pasjes. Er was zelfs een delegatie pinguïns, dansers in pluche kostuums, uit Antarctica. Erg gevariëerd, felle kleuren om de afgetrainde lijven, -soms wel 35 stuks op het podium-, geen tijd om je te vervelen; maar toch te veel "dansen op muziek" naar mijn smaak, te veel gestilleerd, te veel "elke noot een beweging". Ik zie De Keersmaeker & co. liever. Maar wie ben ik.

Geen opmerkingen: