zaterdag 19 april 2008

Psychoeducatieve Cinema

Ik was waarschijnlijk de enige die 'm nog niet had gezien: Ben X (Nic Balthazar, 2007) (foto Artur Eranosian). Gezien ik 'gebeten om te weten' ben, kreeg ik de film zomaar in de bus van de krantenboer en kon ik dus een gezellig avondje naar de TVhoek. Ik was in het eerste stuk van de film niet echt onder de indruk, -de verwachtingen waren dan ook erg gespannen-, maar al bij al is Ben X inderdaad een erg goeie film. Te veel documentaire naar mijn zin, en te weinig film, maar toch beklijvend. Misschien moest het niet zo nodig om het aspergersyndroom van naaldje tot draadje uit te leggen met allemaal bijna clichématige tekstboekvoorbeeldjes. Maar anderzijds weet de kijker nu wel waar het over gaat. Ik kon ook de vermenging van Ben's 'realiteit' met de gaming-beelden erg smaken (misschien gaf dat nog het meeste de realiteit van iemand met autisme weer). En de muziekkeuze is ook schitterend: Sigur Rós, dEUS en Arno! En de psychiater tenslotte was er ook weer een 'als in de film': een karikatuur (zoals er, moet ik toegeven, ook wel enige rondlopen).

3 opmerkingen:

Maxie zei

Helemaal akkoord. Toch een opmerkelijke film en chapeau voor nic balthazar. De pc/spelletjes beelden die de leidraad vormen in het leven van Ben vond ik ook schitterend gevonden en verfilmd.
De scene waarin de 2 pestkoppen toeslaan in het park vond ik ook heel knap.
Dankzij deze film valt de ziekte meer te begrijpen en dat was wellicht de bedoeling van Balthazar (ik had zijn boek trouwens al eerder gelezen)
Enkel het einde is een beetje aan het haar getrokken.
Groetjes!

Maxie zei

Heb fredjes probleem eens voorgelegd aan mijn 'collegas' :) (er zit een vissenkenner tussen)
Zijn antwoord was:

"Ze geeft hem waarschijnlijk vlokken (typisch goudvisvoer) of ander drijvend voer. Indien dit het geval is, laat ze hem dan eens voeren met voer dat naar de bodem zakt. De kans bestaat dat hij tijdens het eten van de vlokken lucht slikt en als gevolg zijn soortelijke dichtheid niet voldoende meer kan regelen dmv zijn/haar zwemblaas. Bepaalde soorten goudvissen zijn hier gevoeliger voor dan andere, maar individuele verschillen komen wss ook voor.

Een andere mogelijkheid is eventueel dat, in het kader van het verdwijnen van de symptomen bij voederstop, hij/zij last heeft van voedervergisting. Ook hierdoor kan de goudvis problemen krijgen met het regelen van zijn/haar soortelijke dichtheid door gasophoping."

shrink zei

super! ik had het eigenlijk niet zo erg mis, als gewone mensenshrink. ik dacht ook aan zoiets als een zwemblaas en aan gisting... Het voer is inderdaad drijvend voer en Fred hapt vaak als gek luchtbellen. Zoals gezegd, we hebben de indruk dat het met het nieuwe voer (dat echter ook drijvend is) als ietsje beter gaat. we houden je op de hoogte. als Fred gered is dan bloggen we het!
bedankt en groetjes