woensdag 23 april 2008

Wereldboekendag & Anatomie

Wereldboekendag vandaag. Net op 't nieuws gehoord, want ik zou het niet geweten hebben. Ik dacht, laat ik eens een fijn boek op de blog gooien. 'De Anatoom' (1997) van de Argentijnse schrijver Frederico Andahazi (1936). Het boek gaat over Matteo Colombo, een anatoom die op een mooie dag bij de weduwe Doña Inés ter hulp wordt geroepen en bij een grondig onderzoek en tot zijn grote verbazing 'een soort penis die, hoewel klein, onweerlegbaar rechtop staat' ontdekt, en over wat dit allemaal tot gevolgen heeft in zijn 16de eeuw. Ik koos dit boek omdat ik het achteloos meenam op een citytrip naar Venetië (april 2004), waar ik het begon te lezen en merkte dat het verhaal zich afspeelde in de straten waar ik liep en de gebouwen die we bezochten. Bovendien ging ik ook het fanatastische Teatro Anatomico in Padua bezoeken, en wat bleek: dit juweeltje was eveneens de scène waarop het boek zich voltrekt! De rijen banken in het auditorium zijn zodanig dicht tegen mekaar gebouwd (foto) dat de studenten er maar net tussen konden staan en dus konden 'rechtop blijven' ook als ze door de stank en de bloederige taferelen flauw 'vielen'. Als je in de buurt bent: zeker passeren!

1 opmerking:

Elsje zei

ja, dat lijkt me idd een mooi boek, ik sla het op. over dit soort afwijkingen gesproken: Middlesex van Jeffrey Eugenides behandelt eenzelfde probleem. Zie wederom mijn leesblog :-)
http://tinyurl.com/5hk29x