zaterdag 26 april 2008

You ain't human if Sigur Rós doesn't make you weep

Soms ben je in zo'n stemming dat niet alle muziek er in gaat en dat alleen zalvende geluiden het kunnen doen. Sigur Rós maakt zo'n geluiden. Het zijn vier gasten uit de buurt van Reykjavik, Ijsland. Ze startten de groep in 1994 op de dag van de geboorte van één van hun kinderen, een dochtertje Sigur Rós, zo gaat het verhaal. Ze zingen vaak, net zoals Wim Mertens, in een soort klanken die, doordat ze in wezen betekenisloos zijn, elke betekenis kunnen dragen en daardoor universeel verstaanbaar zijn. Hun songs gaan in ieder geval ergens over, dat voel je. Ik las ergens dat 'you ain't human if Sigur Rós doesn't make you weep'. Hun CDs zijn stuk voor stuk 'must have's': Von (1997), Ágætis Byrjun (1999), hun titelloze witte (2002), die eigenlijk '( )' heet, en Takk... (2005), volgens mij hun beste. Je moet maar es luisteren. De gasten van Sigur Rós lijken niet de meest welbespraakte en sociale kerels. Als je wat tijd hebt moet je ook eens luisteren naar dit interview: pijnlijk. Gelukkig hoef je niet sociaal te zijn om mooie dingen te maken. Ik heb hun recente film Heima nog niet gezien, maar die kan niet anders dan prachtig zijn. De trailer kan je hier zien.

5 opmerkingen:

Maxie zei

:o wat een interview, ik voelde plaatsvervangende schaamte maar langs de andere kant, de vragen waren idd ook niet ideaal.
Hun muziek vind ik wel mooi, maar ik kan er niet te lang naar luisteren of ik ben depressief voor een week. Bij wim mertens heb ik dat ook. Maar beide supermuzikanten wel.
Groetjes

Summer Ghost zei

Sigur Rós rules!
De witte is trouwens ( ) en bevat het pareltje "untitled 4" <3. Takk..." is zowat de meest commerciële plaat, maar wat voor een plaat! Glosoli is inderdaad prachtig.

Ze hebben telkens ook wondermooie, lange clips. Kijk maar eens naar de clip van Untitled 1 van ( ).
Het is niet waar dat ze telkens in een verzonnen taal zingen. Op ( ) was dit wel het geval, maar niet op al hun platen hoor. Soit ja, niet dat ik het verschil zou merken.

Maar ja, ik ben ook hevige fan! Nu eens Maxinetje overtuigen om ook naar een concert van hun te gaan ;).

shrink zei

@maxie: human after all...; en ga es naar een concert met SG. heb ze jammer genoeg ook nog niet live gezien, maar toch liever in een zaal dan op een weide.

@SG: ik wist dat ik met een kenner te doen had. ik pas het bericht aan. wist wel dat ze niet enkel in het fake taaltje zongen (als ik het goed heb ik takk in het ijslands?), maar dat maakt inderdaad niet zo gek veel uit.

tx&grtz
nb als ze een zaalconcert geven in belgiëland, please let me know!

Summer Ghost zei

( ) is heel deprimerend, dat is zéér zeker waar. Alhoewel ik er persoonlijk de beste herinneringen uit mijn leven aan heb.

Takk.. is vrolijker, luister maar eens naar Hóppipolla. Meo Blodnasir vind ik persoonlijk ook heel mooi.
De muziek wordt echt zéér, maar dan ook zéér vaak gebruikt op tv, vandaag wederom tijdens Tomtesterom. Enfin, één en canvas gebruiken de muziek zeer vaak, enough said i think ^^.

Ik heb ze al tweemaal aan het werk gezien, tweemaal op rock werchter. Eén keer in de namiddag als eerste kennismaking en dan twee jaar terug als hoofdact, goed donker en het was echter schitterend. Dit jaar ga ik wel niet, is wat veel geld om enkel hen te zien (en ze zijn geen headliner ook niet, ze spelen op het hoofdpodium schijnt en dan al die cultuurbarbaren die er dan staan gewoon al voor de hoofdact, no thanks). Had ooit tickets voor een concert in botanique, maar ben toen niet gegaan (persoonlijke redenen).

Takk.. is normaal gezien in het Ijslands ja. Heb je de cd ( ) trouwens? geweldige booklet nietwaar?

shrink zei

yep. ik heb 3 cds van hen. en vind het takk-boekje erg mooi. valt inderdaad op dat het om de haverklap op tv wordt gebruikt.
ik vind de muziek op zich niet deprimerend (dat vind ik eigenlijk nooit, meen ik), maar het is m.i. wel de mooiste soundtrack bij een gedeprimeerde stemming
grtz