woensdag 14 mei 2008

Je pense, donc...

Niet veel tijd om te bloggen. Moet vanavond spreken in het Kasteel Den Brandt in Antwerpen, met schrijfster-filosofe Patricia de Martelaere als 'top of the bill'. Ik speel dus haar voorprogramma. Een avond over elektroconvulsietherapie én filosofie is weer es wat anders. Ik vond bij de voorbereiding van de voordracht deze filosofische prent van een zekere Rene Bauer, die ik wel fijn vond, als inleiding op een lezing over taoïsme...

00.31 u: net terug van A'pen. Zo'n 70 geïnteresseerde shrinks aanwezig in een mooi 'Jazz Middelheim'-kader. Patricia de Martelaere leek het cartoontje wel te kunnen smaken. Had nadien een zeer aangename babbel met haar, en ik moet zeggen: fijne peren die Taoïsten. Ik heb begrepen dat ze nogal hoog oplopen met eten en drinken en vrijen, 'het doen van het niet(s) doen', en het zoeken naar de makkelijkste manier om, als je dan toch per se wil, iets te doen. Je beheersen is schadelijk (het gevoelsleven van een jong kind is het enige echt harmonieuze) en de enige ethische plicht die je als mens hebt is gelukkig zijn, want alleen door een gelukkig mens te zijn kan je een goed mens zijn.... En gij nu!

1 opmerking:

Maxie zei

ik kan me wel goed bij het taoïsme vinden :D

net een interview in humo gelezen met panamarenko die met pensioen is: zijn voornaamste bezigheid is nu 'niets doen'

en gelijk heeft hij :p