woensdag 7 mei 2008

Our boys died not in vain...

Prachtige dag vandaag. Zon hoog aan de hemel en als enige verantwoordelijkheid de dag op een aangename en nuttige manier doorkomen. Vroeg op en uitgebreid fruitontbijt, en dan een stevige wandeling. Nog even langs bij Abe Lincoln, mijn favoriete plekje, waar ik een lucky shot had (foto), en dan naar de Library of Congress en Supreme Court, om dan met een taxi, via Starbuck's naar het congrescentrum te fietsen. 's Ochtends was ik naar Arlington Cemetery gegaan, Amerika's grootste militaire begraafplaats (foto).

Kennedy ligt er ook, rustig naast Jackie, met de Arlington Mansion op de achtergrond. Je wordt er duizelig van de oneindige rijen witte genummerde grafstenen. En af en toe een militaire kar met bereden paarden ervoor en alweer een dode soldaat die klaar is met zijn oorlog. Toegegeven, daar kunnen ze wel wat van, die Amerikanen: memorials zijn hun specialiteit. Je kunt geen stap zetten in Washington of je loopt tegen een of ander oorlogsmonument aan, waarop in zeer overtuigende, trefzeker gebeitelde letters staat dat de jongens 'not in vain' zijn gestorven. Alles voor het vaderland!

5 opmerkingen:

Maxie zei

in the simpsons komt dat standbeeld nogal eens voor :p en komt het zelfs tot leven..
En wie staat er voor het standbeeld?

Begraafplaatsen met enkel witte gelijke zerken in 1 rechtlijnig patroon, vind ik altijd een beetje eng en vredig tegelijk. Dat gevoel had ik toch toen ik in Normandië was.. (maar was nog klein hoor)

shrink zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
shrink zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
shrink zei

blijkbaar wat probs met internet waardoor eerst mijn reactie meermaals op de blog en dan niet meer. de mooie dame is de 'lucky shot' (typisch amerikaans beeld: veel te veel gegeten en gedronken en niet meteen zo smakelijk gekleed).
dat van die kerkhoven ken ik; een vredig gevoel, iets romantisch eigenlijk. dat was op arlington zeker ook, alleen wordt je daar een beetje kwaad omdat de meeste daar 'in vain' zijn gestorven. ik zet binnenkort wat meer foto's op een flickr of zoiets.
blok goed1
grtz

Maxie zei

ah oops ik dacht dat het een man was! Ik vind het echt wel een zeer goede foto moet ik zeggen en idd héél typerend!