zaterdag 10 mei 2008

BovenstePlankStripJournalistiek!

Had ik al lang willen lezen. Eigenlijk al vanaf ik door Spiegelman's relaas van de holocaust Maus zo 'gepakt' was. Wel ik heb het eindelijk gedaan, op het vliegtuig, waar ik ruim 8 uur de tijd had. Ik had de speciale editie gekocht zodat ik alle volumes in één had. Draait lekker door. Joe Sacco (1960- ) is een Maltees-Amerikaans journalist. Hij verbleef twee maanden, eind '91-begin '92, op de westelijke Jordaanoever en de Gazastrook en bericht hierover in de veel gelauwerde (o.a. American Book Award 1996) strip Palestine die vanaf 1993 tot 1995 verscheen in 9 delen. Sacco deed het soms bijna in zijn broek in de Palestijnse gebieden, 'shaking like a fucking leaf, like a leaf, I tell you, the whole fuckin' time!', maar hij beet gelukkig door: 'it's good for the comic, it's good for the comic!' Het boek geeft een bijzondere inkijk in de vluchtelingenkampen op de Gazastrook en in Ramallah: 'Man, that's where the action is!' De tekenstijl gaat van Crumb tot Bosschaert, maar is zeker niet altijd bekoorlijk, wat vele graphic novels met elkaar lijken gemeen te hebben. Palestine is ook veel minder pakkend dan het lichtend voorbeeld Maus, hoewel sommige passages van folteringen in de Ansar III gevangenis wel aardig in de buurt komen. Sacco brengt ook veel tongue in cheek humor in, als om het aanhoudende geweld wat draaglijker te maken ('Laten we het lijstje met doden maar onderbreken want het eten is klaar...') of om aan te geven dat geweld nu eenmaal dagelijkse kost is voor de gemiddelde Palestijn. 'And let's face it, my comics blockbuster depends on conflict, peace won't pay the rent (p 76)'

Geen opmerkingen: