maandag 23 juni 2008

Blow your Brain!

Aan de onderkant van de wereld hebben onderzoekers de hersenen gescand van 15 mannen die meer dan 10 jaar minstens 5 joints per dag hadden geblowd, en vergeleken met een groepje niet-gebruikers. De blowers hadden kleinere hippocampi en amygdalae. De hippocampus speelt een rol in het geheugen en de amygdala is (een stuk van) de zetel van onze gevoelens. Deze hersenbeschadigingen waren eerder al aangetoond bij dieren. Cannabis is dus lang niet zo onschuldig als het vaak wordt voorgesteld. Slecht nieuws voor de frietzakliefhebbers…
--
Yücel et al. Regional Brain Abnormalities Associated With Long-term Heavy Cannabis Use. Arch Gen Psychiatry 2008;65(6):694-701.
Foto Mark Blinch.

8 opmerkingen:

Trits zei

Haha, inderdaad... hierover las (en studeerde) ik ook al het één en ander ;-) Verder: ooit onderzoek gelezen naar het effect van violence-oriented pc/PSP/whatever games op het zelf (willen) stellen van geweld? :-)

Summer Ghost zei

Ik kan toch niet inhaleren :'(

Tom zei

jammaar ja... 5 joints per dag, gedurende meer dan 10 jaar... Als ik even snel reken, zijn dat ongeveer 20.000 pretsigaretten. Wat zegt dat dan over occasioneel gebruik? Van een overdosis muskaatnoot lig je ook binnen de vijf minuten morsdood hé, en toch is er nog niemand die ooit opgestaan is en gezegd heeft: 'hela hela, geen nootmuskaat meer in de puree doen hé!' Ik hecht daar eigenlijk vrij weinig belang aan aan dat soort onderzoeken, als ze niet echt in een context geplaatst worden.

groet,
kritische Tom

shrink zei

@tom: klopt. dit onderzoek zegt enkel iets over langdurig en veevuldig gebruik (wat niet zo zeldzaam is als je wel mag denken; er zijn nu eenmaal een heleboel mensen die de dag door joints roken), en dus niet over de occasionele joint. in onze job zien we natuurlijk ook alleen de problematische gebruikers...

Maxie zei

LOL @ tom en zijn nootmuskaat

Trits zei

Dat vind ik dan weer het interessante aan dat pc-geweld-onderzoek: dat zijn dan weer allemaal zeer korte termijneffecten :-o Frapant :-o

En inderdaad, Tom heeft een punt. Als je dikwijls met probleemblowers in contact komt, hecht je des te meer belang aan dergelijke informatie. Ikzelf ken wel 'blowers'... maar je kan ze moeilijk categoriseren onder 'veelvuldige gebruikers'. Met dergelijke persoonlijke (professionele) netwerken lijkt dat gelijk sneller storm in een glas water, dergelijke bevindingen ;-) Aangezien ik zèlf dagelijks opbots tegen 'jama, zoveel komt dat toch niet voor' redeneringen (u weet ondertussen wat ik specifiek onderzoek, beste shrink), probeer ik toch niet in die nuancerende-minimaliserende valkuil te lopen wat dergelijke bevindingen betreft. En de bevindingen te respecteren voor wat ze zijn... Ik zou het tegelijk ook wel leuk vinden om jouw eigen ervaringen hierin te horen, maar dat ligt misschien een beetje moeilijk op zo'n blogje *bloos*

;-)

shrink zei

depends on wat je met 'eigen ervaringen' bedoelt. nee, ik spaar mijn harses :). en professioneel hou ik me niet bezig met verslaving, maar ik heb al verschillende 'veelblowers' gezien waar nog nauwelijks iets van energie in overblijft (een gekend 'amotivationeel syndroom' na lang en veel gebruiken (dat dus waarschijnlijk met die hersenveranderingen gepaard gaat). ik ben het eens dat resultaten van onderzoeken in hun context moeten gezien worden, maar dat neemt niet weg dat cannabis voor een belangrijke groep mensen vergif is (om nog niet te spreken van zij die gevoelig zijn voor het ontwikkelen van psychose...)
grtz

Tom zei

Ja, ik minimaliseer deze bevindingen dan ook niet Trits. Ik plaats ze alleen in een context hé :)

Want laat ons eerlijk zijn: 90% van de bevolking gaat uit dit soort onderzoeken toch de verkeerde conclusies trekken hé.

groet,
Tom