woensdag 25 juni 2008

Eindeloos spelen met ruis in je oren (en in je bloot gat)…

Blijkbaar komen een aantal bloggers deze stek binnengesurft met de zoekterm Sigur Rós. Ik dacht laat ik dan nog maar een blogje doen over hun nieuwste ‘Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust’ (als je deze titel honderd keer luidop zegt, dan krijg je een gevoel van wat het betekent: ‘Met ruis in de oren spelen we eindeloos’). Sommigen, en ik weet al niet meer wie, vinden het nodig om deze prachtige plaat een negatieve beoordeling te geven alleen maar omdat ze in de lijn ligt van wat we van Sigur Rós al kennen. Mooi is dat! Waarom zou een groep die zeer mooie dingen maakt moeten ophouden om zeer mooie dingen te maken? Het is waar, ze klinken stilaan vertrouwd maar daarom niet minder anders dan alle ander geluid. Een verademing. Deze plaat is erg toegankelijk, opgewekt zelfs en zal dus muziekliefhebbende meisjes niet droevig stemmen. ‘Vid Spilum Endalaust’ is zowaar een up-tempo popnummer, en van ‘Gobbledigook’ ga je bijna ‘car-dansen’, als je niet uitkijkt! Prachtige nummers zoals ‘Med Sud I Eyrum’ en ‘Ara Batur’ laten je dan weer eindeloos wegdromen, zodat je voor je ’t weet alweer de juiste afrit bent voorbijgereden (en de Hollandse vrouwenstem uit je dashboard zenuwachtig ‘herberekenen’ blijft roepen) ….

3 opmerkingen:

Maxie zei

Hé nakies! het wordt een trend

Ik ga je moeten teleurstellen: op stubru was het onlangs heel da dag voorstelling van de nieuwe plaat en toen ik naar huis reed van een exaam (dat ik nochtans niet rotslecht gekunnen had) was ik alweer hélemaal van de kaart toen ze een nummer draaiden. Nee ik zal het moeten aanvaarden: tis geen muziek voor mij, tmaakt mij kapot.
Ik kan het niet aan banaan :(
En 'vrolijk(er)' noemen ze dat dan?

Summer Ghost zei

Ik vond deze plaat juist ietsje anders dan hun vorig werk, meer opgewekt.
Zoiezo een goede plaat wel, maar die titels altijd hé. Dat vond ik zo super aan ( ), gewoon een tracknummer ^^

Tom zei

oja, ze komen naar Pukkelpop overigens...