zondag 1 juni 2008

'La Stanza del Figlio' of de kwetsbaarheid van het psychiatersvak

Vanavond spelen ze nog es 'La Stanza del Figlio', gouden palmwinnaar (2001) van regisseur, scenarist, producent en hoofdrolspeler Nani Moretti. Eén van de weinige films die ik in de kast heb staan. Giovanni (Moretti) is psychotherapeut, gehuwd met de bloedmooie Paola (Laura Morante), vader van twee. Op een ochtend wordt hij bij één van zijn patiënten thuis geroepen (iets wat in onze contreien niet gebeurt). Hij gaat in op de oproep (de patiënt gaat immers altijd voor) en gaat daarom niet mee met zijn zoon, die tijdens een duikuitstap sterft. Wat volgt is het relaas van een verwerkingsproces dat elk van de gezinsleden op hun eigen manier doormaken en een wig drijft in de relatie van het koppel, en de relaties binnen het gezin. De film is hartverscheurend. Het is ook één van de weinige fims die een nuchtere kijk geven op wat het vak van een psychotherapeut kan inhouden (de patiënten zijn echt wel uit het leven gegrepen), en op hoe kwetsbaar je zelf bent als je je brood moet verdienen met psychiatrische en psychologische hulpverlening. Een meesterwerk!

7 opmerkingen:

Maxie zei

op welke post en om hoelaat?? kan ik opnemen!! bedankt voor de tip

shrink zei

op canvas om 21.25. hou je zakdoekjes maar klaar!
veel blokplezier.
grtz

Summer Ghost zei

Ah, ik ben ooit eens naar die film beginnen te kijken, maar na 20min afgezet uit pure verveling :$ film deed me absoluut niks en mijn toenmalige kijkcompagnone ook niet.
Al heb ik me na de film wel uitstekend geamuseerd met haar ^^
/weemoed

shrink zei

ge gaat me nu toch niet vertellen dat Laura Morante je absoluut nix doet? :o(? Er gebeurt bijzonder weinig maar op psychologisch vlak gebeurt er zo ontzettend veel in de film. ik vind 'm echt mooi.

Maxie zei

ok ik ben maar kunnen beginnen kijken gisteren vanaf iets na 10 uur omdat ik nog werk had , en dat was ongeveer het moment in de film waar hij bij die patient thuis geroepen wordt en waarna zijn zoon sterft...
WAT een meesterwerk van een film! Oh mens en ik heb geweend :( en mijne mama zat boven te kijken en die was ook aan het wenen tranen met tuiten. Maar goed, ik zal er nog een stukje over schrijven deze week op mijn blog
ps: paola is nogal een mooi vrouw wwaw
pss: SG gij cultuurbarbaar!! Kvind het raar dat ge die film niet uitgegeken hebt eigenlijk ze, maja tzal wel aan de stemming gelegen hebben en u compagnie op dat moment
Bekijk hem nog maar eens een 2de keer!

Summer Ghost zei

Okay, ik was wat fageleid door het wondermooie gezelschap toen, maar de film deed me niets of toch niet de eerste 20 minuten. Ik heb me steendood verveeld.
Ik heb niets tegen rustige films, een "Goodnight and good luck" bvb vind ik ook heel goed, maar die italiaanse film zei me compleet niks.

Misschien komt het omdat ik niet zo een gevoelige mens ben, maar een stoere bink!
*aheum*

Tom zei

Hmm, die staat hier ook al een tijdje in mijn DVD-kast. Tijd om die er binnenkort ook ééns uit te halen! Trouwens, wat is Italiaans toch een schitterende taal hé!

groet,
Tom