woensdag 4 juni 2008

Het Lieve Lijf!

Ik hoorde gisterenochtend op Stu Bru Sofie L. iets vertellen over Körperwelten. Ik was er met mijn gedachten niet bij, maar meende verstaan te hebben dat die spectaculaire tentoonstelling van plastinaten van de omstreden professor Von Hagens terug zou komen. Ik vond het echter nergens op de website terug, maar vandaag staat het er op. De prachtige gedisseceerde lichamen, de vleesgeworden anatomische atlassen komen terug naar de slachthuizen van Anderlecht ofte de kelders van Kuregem. De tentoonstelling zal van eind augustus tot januari lopen. Dit moet je echt gezien hebben! Als je lijf je tenminste lief is. De lichamen stonden in 2001 al eens ten toon op dezelfde lokatie. Er kwam veel kritiek op het lugubere karakter van de expositie én op de lokatie, vooral van mensen die de tentoonstelling niet hadden gezien. Geloof me, dit is echt de moeite! Akkoord, er is een factor spektakel bij (Is het zo nodig om een man met een opengemaakte schedel en 'blote harses' voor een schaakbord op te zetten?), maar als je even voorbij dit 'opgezet spel' kijkt, dan kan je elke vezel van het menselijk lichaam bewonderen in de meest optimale omstandigheden. De lijken die wij in onze studententijd dagenlang moesten disseceren zagen er in ieder geval veel minder goed uit, om van de doordringende geur die een hele week in je neus bleef hangen maar te zwijgen...

2 opmerkingen:

Maxie zei

coowl! Lijkt me mooi en interessant :)
En idd niks is erger dan echte lijken en lijkgeur (which remind me of...dat ik in de vakantie weer eens kliniek pathologie ga mogen lopen beuh)
oh ja gelukkig dat het boeiend is :)

Tom zei

hoi shrink,

ik had wel begrepen dat het een nieuwe tentoonstelling is. Ben er destijds ook naartoe gegaan, en het is mij ook enorm bevallen! Dus ze mogen mij in het najaar zeker weer eens in Anderlecht verwachten.

groet,
Tom

@Maxie: zeker eens gaan, het is ook echt de moeite!