dinsdag 10 juni 2008

The Real History of Music!

Onlangs op Maxie's blog: een zomerspook en een tomboy verweven in een discussie over de moderne muziek en de cruciale rol van Nirvana daarin. De ene vindt, en ik maak het hier natuurlijk oneerlijk eenvoudig, Nirvana de basis van moderne pop, de andere houdt het bij the Samshing Pumpkins. Ok, Nirvana heeft één van de beste songs aller tijden gemaakt, over een meisjesparfum bij god, en heeft de grunge in één ruk in de mainstream gebracht, waardoor tienermeisjes nu op de eerste rij staan de gillen voor bands als Korn en Soundgarden, en ok, Smashing Pumpkins is één van de beste rockbands aller tijden met platen als Siamese Dream (1993) en Mellon Collie (1995) die het verdienen bovenaan de lijstjes te staan. Maar zijn we dan niet vergeten dat alle hedendaagse pop en rock en 'you name it', is terug te voeren tot die ene ongeëvenaarde Britse band rond het onovertroffen en exclusief-plantenetende duo Morrissey-Marr?

4 opmerkingen:

Tom zei

hola hola, das inderdad wel héél eenvoudig gesteld :p

Nirvana heeft een bepaald soort muziek een platform gegeven, maar is niet de basis van de poprock.

Laat er overigens geen misverstand over bestaan, The Smiths kun je ook in CD-vorm terugvinden hoor bij mij :) Ik kijk heus wel verder dan 15 - 20 jaar geleden ;) Als 25-jarige naar Amsterdam rijden om The Doors te zien (alléja, de gitarist en toetsenist onder de naam 'The raiders on the storm', vergezeld van de zanger van The Cult) vind ik daar wel een bewijs van :) Schitterend optreden trouwens! Vooral het 12 minuten durende 'Light my fire' als tweede en laatste bisnummer zal mij altijd bijblijven. Manzareck, de toetsenist, ging daarbij compleet uit zijn dak (samen met ons uiteraard!)... Heel vreemd om een 70-jarige dat te zien doen :D

groet,
Tom

shrink zei

no offence meant, dear tom. wilde alleen even the smiths op de blog krijgen (gezien hun invloed veel verder rijkt dan Nirvana en Smashing Pumpkins, beide behorend tot mijn 'lievelingsgroepjes', samen) en dit leek me de geschikte gelegenheid.

Tom zei

indeed :D

Was al op zoek gegaan naar clipjes van andere trendsetters zoals Kraftwerk of The Ramones om daar een blogje over te maken.

Maar, kheb het toch nog over een andere boeg gegooid :)

groet,
Tom

Anoniem zei

ik copy paste gewoon de embedded code van youtube en schrijf dan mijn tekst.
Maar als je zo eens "voorbeeld" neemt, dan zie ik mijn youtube code niet meer, dan schakel ik over naar HTML view en dan zie ik alles terug