donderdag 26 juni 2008

Shock your Brain!

Het internet staat bol van de antipsychiatriesites waar de meest werkzame en vaak levensreddende antidepressieve behandeling, elektroconvulsietherapie (lees: ECT), wordt vergeleken met folteringen waarbij de hersenen in de (schedel)pan worden gegaard en voor eeuwig en nog wat worden beschadigd. Nix is minder waar natuurlijk. Wel integendeel. Er zijn toenemende argumenten om aan te nemen dat een behandeling zoals ECT, net zoals andere behandelingen die een depressie verbeteren, een rechtstreekse invloed heeft op de nieuwvorming van hersencellen. Neurogenese, heet dat. Echt waar. Als je op deze foto kijkt, dan zie je natuurlijk nix speciaals, maar toch zijn er door een bijzondere kleurtechniek donkere puntjes te zien: dat zijn nieuwgevormde hersencellen in de hippocampus, na ECT (C) of antidepressiva (B,D), weliswaar bij muizen. We weten ondertussen ook dat die nieuwe cellen groeien onder invloed van groeifactoren, zoals Brain Derived Neurotrophic Factor (BDNF). En we weten dat BDNF bij mensen met een depressie is gedaald en door ECT snel en sterk zal stijgen (Taylor, 2008). Er is dus nog hoop. Onze dode hersencellen kunnen nog vervangen worden door nieuwe! Wel even bij de shrink langs.

Foto uit Malberg, Journal of Neuroscience, 2000.
Taylor SM. ECT, BDNF and possible neurorestorative benefit of the clinical application of ECT. Journal of ECT 2008, 24(2), 160-166.

3 opmerkingen:

Maxie zei

wel ik moet zeggen toen ik een tijdje gelezen effkes las waarover je voordrachten gingen enzo, moest ik toch ook ff slikken. Precies iets uit de middeleeuwen dacht ik. Maar als ze het bewijzen dat het werkt..khad echter nog nooit van die therapie gehoord bij depressies. Mikken jullie dan speciaal op het limbisch systeem ofzo (gevoel,emoties komen toch daarvanuit?) of op welke regio van de hersenen? en hoe weet je met welke intensiteit enzo? en zijn er serieus mensen die zich zo laten behandelen? Ja als dat natuurlijk de manier is om nieuwe neuronen te maken (aangezien neuronen niet regeneren) dan is dat wel sjiek. Ik wou dat er zo'n onderwerp in ons keuzelijst stond maar nein :'(

Trits zei

Ho jee, neuro... mijn slechtste vak in mijn hele curiculum! Als ik morgen wakkerder ben, eens herlezen en begrijpen. Nu uitrusten en weekend vieren ;-)

shrink zei

spijtig genoeg kunnen we niet 'mikken' met ECT: er onstaat gewoon een veralgemeende convulsie/ontlading, maar we waten dat het limbisch systeem waarschijnlijk mee in die ontlading betrokken moet zijn, wil de behandeling effectief zijn. de intensiteit hangt af van leeftijd, geslacht en van de plaats waar je de lektroden tegen de schedel houdt; maar de intensiteit kan ook precies 'getitreerd' worden. ik heb nog bijna nooit een ernstig depressieve patient tegengekomen die de behandeling weigerde (en dan doen we 't natuurlijk niet). de meeste mensen die ik behandel komen er zelf naar vragen (omdat andere behandelingen niet helpen). ik wed dat het ook helpt bij depressieve dieren! :) Bestaat een beeld als katatonie eigenlijk in de diergeneeskunde???