donderdag 31 juli 2008

Liefde in Sarajevo

'Simon (...) richtte (...) zijn blik omhoog, naar de plek waar de milities van Karadzic stelling hadden genomen.', las ik, en even later hoorde ik op de radio dat collega Karadzic was opgepakt op de bus in Belgrado. Het zinnetje staat in De Stoel van Elijah (2008), de tweede roman van de jonge Kroaat Igor Štiks, die in zijn geboorteland de prijs voor het beste boek van 2006 kreeg en nu al 'naast de absolute grootheden van de Servisch-Kroatische literatuur' wordt gezet. Štiks werd geboren in Sarajevo, de stad die hij op zijn 15de omwille van de oorlog moet ontvluchten, en waar een groot deel van de roman speelt. Hoofdfiguur Richard Richter, een gevierd Duits auteur, gaat immers in die stad op zoek naar zijn vader, de Joodse minnaar van zijn moeder tijdens de tweede wereldoorlog, die hij nooit heeft gekend. Hij doet dat in 1992, als de balkanoorlog hevig woedt. Hij wordt er verliefd op Anna, een bloedmooie actrice en 'van het één komt het ander', zoals dat gaat. Alleen gaat het in dit boek niet zoals je verwacht. En ook niet zoals Richard verwacht. De gebeurtenissen dwingen hem ertoe zichzelf van het leven te benemen, en het boek beschrijft eigenlijk de gebeurtenissen die aan de geplande zelfmoord voorafgaan. Een goed boek, zonder twijfel, met een beklijvend en door het noodlot door en door getart liefdesverhaal, met alleen, naar mijn smaak een te nadrukkelijke aanwezigheid van de balkanoorlog 'op de achtergrond'.
'Als Alma komt, zeg haar dan dat het waar was... alles, van begin tot eind.'
-
Foto Firenze 2008

2 opmerkingen:

LJ zei

Deze foto herkende ik meteen! Ik heb dit beeld (enfin, de kopie ervan) gezien vlak bij het Uffizi, in de schaduw van (eveneens een kopie van den echte) David. Mooie foto!

shrink zei

daar staat het inderdaad. ik ken alleen niet de naam van het beeld. het staat onder die gallerij waar david naar kijkt...
tx voor het bezoekje. come again!
grtz