zaterdag 26 juli 2008

Het grote uitstel

'Het grote uitstel' van Marc Reugebrink. Het tweede boek dat ik aan het zwembad in Toscane heb uitgelezen (‘Dit verhaal’ was het eerste, want Mevrouw Verona van Verhulst had ik al grotendeels uit nog voor ik op vakantie was vertrokken, dus dat telt niet mee). 'Het grote uitstel' wordt bejubeld als een overtuigende punkroman, een meeslepende coming of age, een saga van de jaren ’70 of ’80', maar zo’n schitterend kleinood is Reugebrink’s prijsbeest nu toch ook weer niet. ‘Het grote uitstel’ schetst de tijdsgeest van de tachtigerjaren op een voortreffelijke manier, zoveel is zeker. Verder weet ik niet zo goed wat ik van het boek moet denken. Jawel, het geeft ook een mooie, nee hoe zeg ik dat het best, rake, ja rake karakterschets van Rega, van Daniël Winfried Rega, een wat kleurloze, sociaal geremde, soms zelfs ergerlijke jongen die zijn eigen idee lijkt te vormen uitgaande van de ideeën van hem omringende jongeren die hem het gevoel van veiligheid en structuur geven. Even dacht ik, bij het lezen, dat Rega ook weer iets autistisch heeft, maar dat denk ik vaak als ik een boek lees waarbij de hoofdfiguur toch een eerder ongewoon karakter heeft. Rega heeft ook iets met… ‘hoe zeg je dat een beetje mooi?...hij…(likte kut, hij befte, hij deed… deed cunni… cunnilingus? Cunnilingus doen? Of: hij cunnilingeerde? Hij bedreef de cunnilingus? Hij ‘bevredigde oraal’?)… hij lag in het lange gras op zijn rechterzij met zijn hoofd tussen de benen van Mireille Leistra…’. Wel, dat wordt dus ook aardig beschreven, maar krijgt aan het eind van het boek een wat bij de haren getrokken apotheose. Leuk is ook de soundtrack die achterin het boek is opgenomen! Maar beklijvend is het boek geenszins. Er is één zinnetje dat bij mij is blijven hangen, eentje om te onthouden dus: ‘En hij was een lichaam, aan alle kanten door afstand omringd.’
-
Foto La poggiarina, Toscane

Geen opmerkingen: