woensdag 23 juli 2008

One flew over the cuckoo's nest.

Vanavond op Canvas, niet te missen: 'One flew over the cuckoo's nest' (Milos Forman, 1975). Eén van de weinige klassiekers die 'iedereen' kent. Ook één van mijn absolute favorieten, maar dat zal U niet verbazen, en één van de films die ik nog met de regelmaat van de klok hoor vermelden door patiënten, die zich vereenzelvigen met Jack Nicholson wanneer ze een behandeling met elektroconvulsietherapie (ECT) hebben. Ze weten nu wel dat ECT, zoals in de film geportretteerd, geenszins strookt met de realiteit. Er is mij eigenlijk niet meteen een film bekend waarin ECT op een correcte manier wordt afgebeeld. De invloed die Ken Kesey, de auteur van het boek waarop de film is gebaseerd en zelf ooit behandeld met ECT, op de psychiatrische praktijk in de zeventiger jaren heeft gehad is gewoon gigantisch. Het aantal ECT-behandelingen is in die periode gekelderd (figuur)! 'Maar goed ook', vinden anti-psychiatrie-aanhangers; 'jammer voor de patiënten die deze soms levensreddende behandeling hebben moeten ontberen en ongetwijfeld veel langer ziek zijn gebleven', zeggen hulpverleners met verantwoordelijkheidszin... De film kreeg indertijd 5 oscars. Eigelijk hadden het er 6 moeten zijn, want ook ECT verdient een prijs voor de sterkste antidepressieve behandeling die we ter beschikking hebben!
-

2 opmerkingen:

Famke zei

Lang geleden dat ik die film nog gezien heb. Ik herinner me dat ik hem indertijd heel goed, en behoorlijk confronterend vond. Veel details herinner ik me echter niet meer.

Van ECT weet ik te weinig om een oordeel te vormen, al kan ik me wel voorstellen dat zo'n behandeling omstreden is en op zowel fanatieke voor- als tegenstanders stuit.

Mrs B zei

En wie durft nu nog beweren dat een film uw leven niet kan veranderen?... :)