dinsdag 19 augustus 2008

Boeddha (2)

Voila! Het tweede deel van de prachtreeks Boeddha uit. Opnieuw meer dan 400 bladzijden meeslepende tekeningen en een verhaal dat loopt als een trein. 'Vier ontmoetingen', zo heet dit tweede deel, schetst het jonge leven van Siddharta, de toekomstige Boeddha (nog zonder buikje), die vertwijfeld zijn prinsenleven in het paleis, zijn beeldschone vrouw en zijn ongeboren kind achterlaat om als monnik in het oerwoud te mediteren. Om de mensheid te redden. Zijn vader, de koning, ziet zich verplicht om het koninkrijk in handen te geven van de schurkerige vuilbek Bandaka, om zich te wapenen tegen Kosala, een vijandige staat. Dat lukt, maar Bandaka krijgt een speer door zijn strot gespiest en sterft.
-
En ik zou haast nog vergeten te vertellen dat in 'Vier ontmoetingen' Siddharta, voor hij zich kaal scheert tot monnink, Migaila leert kennen, een knappe dievegge. De beide mooie mangafiguurtjes worden verliefd, zeer tegen de zin van Koning Papa, die zijn zoon verplicht te huwen met Yashodara, en Migaila de ogen uitbrandt... Ik weet het, veel emotie voor één boek, maar het is de moeite, echt waar. Nog zes delen!

2 opmerkingen:

Nina zei

Verdorie hoe doe je dat toch? Buiten het werk, de gezinsuitstapjes, congressen en weet ik wat nog allemaal zoveel boeken verslinden?? Ik ben vier dagen thuis en ik heb nog niet eens de tijd gehad om naar een boek te kijken, laat staan het vast te nemen en open te slagen... Toevallig geen workshop time management in de aanbieding??

shrink zei

da's een verkeerd beeld hoor. ik kom er nauwelijks toe om iets buiten het werk te lezen en da's één van mijn grote frustraties. nu zit ik nog een beetje in vakantieregime (dus 's avonds wat minder werken), en zo'n lijvige boeken als boeddha, die lezen als een trein (da's het leuke aan graphic novels, je hebt een boek gelezen op de tijd dat je een strip leest), op toilet, onder de middag in kaminsky bij de koffie en voor je 't weet is hij uit..
maar verder denk ik dat mijn time-management redelijk zit (hoewel, veel te veel werken en veel te weinig iets anders)