zondag 10 augustus 2008

Boeddha!

Net het eerste deel (Kapilavastoe) van de prestigieuze achtdelige Boeddha-reeks uit (kadootje van S. & G.). Ik heb nooit mangastrips gelezen, en manga zal nooit mijn favoriete stijl worden, maar Boeddha is schitterend! 'Collega' Osamu Tezuka (1928-1989) studeerde eerst af als arts (foto) om nadien naar zijn grote liefde, manga, terug te keren. Hij zou met een fabelachtig groot oeuvre van meer dan 150.000 getekende bladzijden en 500 tekenfilms de vader van de Japanse moderne strip en tekenfilm worden. Zijn populairste werk, dat het bij ons niet zo goed deed, is Astroboy (figuur). In Boeddha komt een jongetje dat er net zo uitziet als Astroboy terug als Tatta, een paranormaal begaafde paria die bevriend wordt met de slaaf Chapra. Kapilavastoe is vooral een aanklacht tegen het aloude kastensysteem in India, en een verheerlijking van zelfopoffering. De strip beslaat 400 bladzijden meeslepende tekeningen met een uiteenlopende stijl, gaande van fotografische krastekeningen van bergen tot erg humoristische slapstickbeelden. De reeks, getekend tussen 1974 en 1984, schetst het levensverhaal van Siddharta, de latere Boeddha, die in dit eerste deel wordt geboren. Boeddha is zeldzame klasse en een perfecte inleiding tot een monument van het moderne stripverhaal. De perfecte 'stichtende' bezigheid voor een regenachtige zomerse zondagvoormiddag!

3 opmerkingen:

Lentesneeuw zei

"Een regenachtige en zomerse voormiddag?" Dat kan alleen in Belgiƫ voorkomen!

Strips lees ik niet... maar ik zal deze tip onthouden. Of trachten, allez.

shrink zei

@lentesneeuw: als je de eerste stappen in de betere strip nog moet zetten, doe me dan 1 plezier en begin met Een deken van sneeuw, past perfect bij je naam en is onbeschrijfelijk schoon, echt waar: http://sienaert.blogspot.com/2008/03/omdat-dit-boek-me-tot-tranen-toe-kan.html

Tom zei

jajajajaja... ik heb daar nog tekenfilmafleveringen van gezien van da ventje! Man, die zat al ver in mijn geheugen :D