woensdag 20 augustus 2008

Iris

Mooie film. Net op Canvas. Met ons vieren van genoten (S. was natuurlijk allang naar bed). ‘Iris’ (Richard Eyre, 2001) vertelt het prachtige en ontroerende verhaal van een huwelijk, het 40-jarige huwelijk tussen de levenslustige en ‘minnende’ Britse schrijfster en filosofe Iris Murdoch en de aandoenlijk stuntelige introverte criticus John Bayley, schitterend vertolkt door Jim Broadbent, die er een Oscar voor beste bijrol (hoedanook een understatement van je welste) voor kreeg. De film is gebaseerd op twee boeken die Bayley over het leven van zijn vrouw schreef: ‘Elegy for Iris’ en ‘Iris and her Friends’ (de talloze minnaars en minaressen die de schrijfster had). Vreemd genoeg gaat de film eigenlijk niet over de schrijfster Iris Murdoch: het kan elke vrouw zijn. De film is een ode aan de liefde, onvoorwaardelijke liefde en respect voor de eigenheid van je levensgezel, en aan de eeuwigdurende liefde van een man voor een vrouw, ook ‘in kwade dagen’, waarin Iris aftakelt en dementeert. Het is subliem hoe regisseur Eyre het schrijnende verhaal van een dementie schetst, hoe deze het wezen van een mens aantast, en hoe John onvoorwaardelijk tot aan haar sterfbed van Iris, zijn ‘klein muisje’, blijft houden. Hartverwarmend, of hoe heet dat?

3 opmerkingen:

mistsluier zei

Jammer dat ik die film gemist heb. Ik vermoed dat hij ook wel op dvd te verkrijgen is. Ik zet hem bij op mijn nog-te-zien-lijstje. Merci voor de tip.

Lentesneeuw zei

Je hebt mijn nieuwsgierigheid alvast aangewakkerd! IK ga binnenkort eens naar Videoland :o)

Maxie zei

ik heb em ook gezien!! en ik ging er ook iets over schrijven ;) maar kijk je bent me voor. Het enige wat ik kan zeggen: ik heb me doodgeweend :(. Zeer zeer mooie film dus