maandag 4 augustus 2008

Modderfocking Folk!

In de douche leek het alsof ik me met chocolademelk aan het wassen was. Dat kwam door de klodders modder van de ‘parking’ van Dranouter Folk, die er in waren gespat bij het duwen van vastgelopen wagens, de onze incluis. Ellende! Het festival zelf was (op zondag) nochtans erg geslaagd. Laïs’ ‘Le renard et la belette’ bezorgde me kippenvel, maar de rest van hun optreden was enkel een streling voor het oog, niet zo voor het oor. Ik was eigenlijk voor prototype protestzanger Billy Bragg naar Dranouter gekomen. Het was aandoenlijk om de geëngageerde gedrevenheid van deze Britse bard te zien. De nummers werden aaneengeregen met een stortvloed van anti-Bush en andere politieke propaganda, maar je voelt gewoon dat die man het ernstig meent, dat hij het hart op de juiste plaats draagt; nix pose, en dat is mooi! Enkel hij en zijn gitaar. En heerlijke songs natuurlijk! Tussendoor nipte hij aan een kopje thee (foto, van mij). 'Deze thee...', zei hij, 'doet me geloven dat ik toonvast zing. Een tip van Madonna...'.
-

Een andere krasse knar die moeiteloos de tent deed daveren was Boudewijn De Groot. Zelfs met een spuuglelijk hemd kon hij me boeien, wat ik niet meteen had verwacht. Wat me nog het meest verbaasde was dat de talrijk aanwezige jongeren, meisjes van pakweg 16, liederen als Verdronken vlinder en Als de rook om je hoofd is verdwenen luidkeels konden meezingen, als waren het hits uit de ultratop, of hoe heet het.

Het werd donker toen het licht op een rijk gevuld podium viel. Vier percussionisten, drie strijkers, een bassist en een gitarist en Loreena McKennit. Indrukwekkend, die stem ('Melig', schrijft De Morgen). Een zeer evenwichtige set met stuk voor stuk ronduit prachtige songs. Alleen, moet ik toegeven, kwam McKennit wat koeltjes over, te 'afgemeten'. Alle muzikanten, zij op kop, draaiden systematisch het hoofd naar het 'leading' instrument, wat een bij wijlen potsierlijk gezicht was, zeker als ze gezamelijk van de viool naar de bas keken, en terug. De celliste by the way was zeer erg het bekijken waard (foto, jammer genoeg niet van mij)!

3 opmerkingen:

Maxie zei

'oorsmeer' hoe komt ge er toch op :D

Oh ik wist niet eens dat loreena op dranouter kwam, anders had ik wel overwogen te gaan.

XXX

shrink zei

blij dat ik niet de enige met geheugenproblemen ben :) ... je hebt immers gereageerd op een blogje waarin ik zei dat ik naar loreena mckennit ging in dranouter (het lied voor op je begrafenis, remember?)
grtz

syho zei

ja de parking was echt from hell...allemaal leuk als je in bende bent en elkaar kunt helpen, maar als je moederziel alleen met de honger op je maag naar huis moet rijden, midden in de nacht...i know...beetje zielig...:-D