donderdag 4 september 2008

Niks in de zakken?

Zaterdag pas om 23.00 aangekomen, terwijl we er al voor 9 hadden moeten zijn. Wel gek dat een stad als Barcelona ‘vertrouwd’ lijkt. Komt doordat het congres op dezelfde plaats was als een vorige keer en doordat ik ook in het hotel al was geweest. En omdat ik ook voor de vierde keer hoor dat in het gezelschap iemand werd bestolen. Portefeuille in de ‘voorzak’ in plaats van in de achterzak helpt nu ook al niet meer. Op de Rambla (foto), wat mij betreft helemaal niet het charmante hart van de stad. Je ziet er alleen smakeloze souvenierskraampjes, een paar tientallen levende standbeelden en een paar duizend toeristen. En de zakkenrollers halen ondertussen alles leeg terwijl ze tegen je aan lopen en dan wat over en weer duwen. Voor je beseft wat er gebeurt ben jij armer en zij rijker. Ik ben zelf vorige keer bijna van de straat gerukt door een vrouw (wist niet dat ik zo’n invloed had op vrouwen) (of zou het dan toch enkel om mijn centen te doen zijn geweest). Hoedanook, voortdurend op je hoede zijn bederft de pret.

3 opmerkingen:

Elsje zei

Ach, die Ramblas, die moet je ook laten voor wat ze zijn en lekker de zijstraatjes verkennen. of helemaal naar de zee lopen en daar genieten van het prachtig opgeknapte zeefront (maar dat deed je volgens mij ook).

syho zei

In praag had ik ook dat gevoel op de toeristische plekken, daar krioelde het van alle soorten nationaliteiten dat je gewoon voortdurend op je gerief moest letten en je de tijd niet kreeg om eens echt rond je te kijken en te genieten...

LilKim8 zei

Mmm Barcelona, my love! Dringend tijd dat ik deze mooie stad nog eens met een bezoek verblijd.
In Madrid ben ik ook een keer bijna gerold door een zigeunerin. Ik voelde iets trekken aan mijn rugzak en keek achterom, recht in haar vriendelijk glimlachende gezicht. Draaide me terug, deed ze het weer! Toen heb ik me omgedraaid en haar uitgeschulden voor grote ho*r, helaas liet mijn beste Spaans me toen ff in de steek, veel heeft ze er dus niet van begrepen.