zaterdag 13 september 2008

Uit de lucht gevallen...

Net 'United 93' (Paul Greengrass, 2006) gezien. De hele tijd op het puntje van de stoel, bijtend op de lip. Het verhaal is gekend: we schrijven 11 september 2001, er worden een paar vliegtuigen gekaapt, en het ene na het andere vliegt een Amerikaans 'symbool' binnen. Eentje mist doel. Daarover gaat deze film, en dat is precies één van de sterktes: de film gaat over dat vliegtuig dat nauwelijks 'pers' haalde, want het stortte doodgewoon neer in Pennsylvania, vermoedelijk op weg naar Washington DC. Niemand kon navertellen wat er was gebeurd. Greengrass vertelt zijn 'waargebeurd' docu-verhaal dan ook op basis van telefoontjes uit het vliegtuig en gesprekken in de cockpit. Blijkbaar is het geweten dat de passagiers een aanval op de kapers planden. Of dat ook zo is gebeurd weet alleen Joost. Hoedanook is de film, gemaakt met een handcamera, een ongemeen meeslepend en spannend relaas waardoor je twee keer gaat nadenken vooraleer je weer het vliegtuig richting VS wil nemen. Mooi is ook dat de film geenszins het proces maakt van de kapers. Je krijgt op een eigenaardige manier een vorm van respect voor hen, omwille van hun extreme toewijding en het feit dat ze hun leven geven voor 'de goede zaak'...

6 opmerkingen:

Summer Ghost zei

Vond het ook een goede film, had hem al eerder gezien.

Is ondertussen ook al 7 jaar geleden, herinner het mij nog als de dag van gisteren, mijn eerste jaar naar de unief toen en alles live op CNN gevolgd.

Sneeuwkoningin zei

Jep inderdaad,onbegrijpelijk hoe deze film nooit de bekendheid verworven heeft die hij verdiende!
Ik snap het trouwens niet want het is een Amerikaanse film en die zijn toch zo goed in amerikaanseheldenfilms?

syho zei

zo'n films mag ik dus niet bekijken met mijn lief dat reeds vliegangst heeft...

Tom zei

Film nog nooit gezien.

Kweet wel nog dat ik net terug thuis kwam van oostende alwaar ik te horen had gekregen dat ik geslaagd was voor mijn tweede zit. En ik zat te kijken, en al zappend kwam ik plots op CNN en BBC-World terecht. Toen ik wat zat te kijken, zag je live dat tweede vliegtuig zich in de tweede toren boren. Ik weet nog dat ik mij afvroeg waarom het een klein uur heeft geduurd vooraleer men zowel op CNN als op BBC-World dat had gezien. Tot na een klein uur plots een snuggere zei van 'It appears a second plane has crashed into the second tower aswell'...

En verder van de rest, de zon scheen :)

Elsje zei

Ook zitten kijken. Inderdaad zeer boeiend. Van die telefoontjes heb ik ooit wel eens een paar stukjes in een ander programma gehoord. IJzingwekkend.

Daniel zei

Zonder concurrentie de beste 911 film, de andere films verbleken er gewoonweg bij. Kippenvel van de eerste tot de laatste minuut.