donderdag 2 oktober 2008

Brokeback Mountain *****

Gisteren nog es gekeken naar de bloedmooie oscarwinnende film Brokeback Mountain (Ang Lee, 2005). Ennis Del Mar (Heath Ledger) en Jack Twist (Jake Gyllenhaal) ontmoeten elkaar als werkmakkers in Brokeback Mountain, waar ze in de zomer van 1963 (herinner je je die mooie zomer?) schapen hoeden voor de kost. Schitterende fotografie en een erg geslaagde score van Gustavo Santaolalla, by the way. Beide cowboys worden verliefd. En dat is waar de film over gaat. Ennis heeft het moeilijk met zijn verliefdheid op Jack, mede om wat hij als kind heeft meegemaakt (hij werd door zijn vader meegenomen om te kijken naar een homoseksuele cowboy in het dorp, die aan zijn penis werd voortgesleurd en dood in de goot werd achtergelaten) maar kan het niet helpen en voert een innerlijke strijd die op een bijzondere manier in de film wordt weergegeven. Vooral in de erg geslaagde scènes waarin de beide mannen mekaar omhelzen, kussen, vrijen, zie je de strijd die Ennis voert. Hun omhelzing is soms een gevecht, waarin je de passie en de pijn als kijker kunt voelen. Prachtig!
Beide mannen trouwen, worden vader, maar kunnen hun gevoelens voor mekaar niet loochenen en leven hun verdere leven met het pijnlijke gemis...

11 opmerkingen:

Nadia zei

Dit is voor mij ook een favorietje. Ik zag hem op dvd in oktober '07. Een film met de doos cleenex naast mij, zo ontroerend vond ik dit verhaal. Het heeft mij toen echt gepakt. Prachtig gespeeld door de 2 acteurs (Heath Ledger is dit jaar overleden), heel mooie natuurbeelden. Zeker een aanrader.

Evelien zei

Deze zomer zag ik een film, Les Filles du Botaniste, die in heel wat recensies de vrouwelijke tegenhanger van Brokeback Mountain genoemd werd omdat hij over een onmogelijke liefde tussen twee vrouwen gaat. Al de recensies die ik las vonden Brokeback Mountain de betere film van de twee. Aangezien ik Les Filles du Botaniste een prachtige film vond, ben ik nu ook enorm nieuwsgierig naar Brokeback Mountain. Ik heb hem gisteren helaas niet kunnen zien maar hij staat op de dvd-recorder te wachten om bekeken te worden. Ik ben benieuwd. :-)

Ze spelen trouwens enorm veel goede films op televisie de laatste tijd. Ik weet niet waar eerst gekeken. Hehe. Zondagavond spelen ze Grbavica op Canvas. Zeker ook het bekijken waard.

shrink zei

@nadia: ik dacht ook dat ledger overleden was, maar zag dan op cinebel dat hij in een film van 2009 speelde, waardoor ik dacht dat ik me vergiste. toen ik jouw reactie zag toch maar even gaan opzoeken en volgens het www is hij inderdaad gestoreven aan een overdosis...
@evelien: tx voor de tips. ken geen van beide films en een 'betere' film gaat er altijd wel in...

Tom zei

Ergens heeft Brokeback Mountain mij nooit kunnen overtuigen. Kheb hem destijds gezien toen ik de toenmalige oscar-genomineerden ben gaan bekijken kort voor de uitreiking van de Oscars. Van de lichting films die ik toen heb gezien, was ik trouwens helemaal niet echt onderste boven. 'Munich' van Spielberg vond ik een aanfluiting, 'Brokeback Mountain' vond ik zozo. Ok, maar zeker niet die wauw-film. Nog altijd heb ik ergens de indruk dat die film toen eerder de oscars in de wacht sleepte omwille van politieke correctheid, dan van de film zelf. 'Walk the line', de film over Johnny Cash vond ik best ok. Maar de beste film in heel het zootje oscargenomineerden van dat jaar, blijft met voorsprong het stijlvolle 'Good luck, and goodnight' van en met George Clooney.

Dus nee, Brokeback Mountain deed het niet bij mij. Als ik dan toch een film moet aanraden over homoseksuele liefde, geef mij dan maar 'Fucking Amal', van Lucas Moodysson. Pretentieloos en heldere film over een 15-jarig Zweeds meisje dat hals overkop verliefd wordt op de rebelmeid uit haar klas.

groet,
Tom

syho zei

Fucking Amal vond ik ook zo goed, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met Brokeback Mountain, gewoon gelijkaardig thema

Summer Ghost zei

Ell Piett (B-West) heeft me ooit gezegd dat een bepaalde scéne in een tent vrij onmogelijk is in real-life!

Voor de rest de film nog niet gezien.

Elsje zei

Ik genoot ook van Brokeback Mountain van de week. Filmisch prachtig, ik vond de strijd van Ennis geloofwaardig neergezet en ook de teleurstelling van Jack en het einde hartverscheurend op een manier die niet over the top was.

Zag ook ooit Fucking Amal, daar genoot ik ook van, maar op de een of andere manier is die film in mijn herinnering versmolten met een andere film van Zweedse bodem, die in dezelfde tijd werd uitgezonden op de Nederlandse televisie. Deze laatste film gaat over een Russisch meisje dat ten prooi valt aan een loverboy, zo in Zweden terecht komt en daar vreselijk misbruikt wordt. De titel ken ik daar niet van, maar die is huiveringwekkend...

Tom zei

@elsje: jij hebt het over Lilja 4-ever

Geen dank :)

Tom zei

*edit: overigens niet zo verwonderlijk elsje, want beide films zijn van de hand van Lucas Moodysson :)

Maxie zei

jep ik vind het een zeer sterke film en zijn oscar waard , heath ledger speelt daarin zijn meest memorabele rol!!!

Elsje zei

Tom, I (hartje) you!! Heb er gelijk een blogje over geschreven!