maandag 10 november 2008

Als 't denkt, dan is 't.

't Is 't hoofdpersonnage uit 'Godverdomse dagen op een godverdomse bol', het nieuwste kleinood van stijlwonder Verhulst, Dimitri. Hij heeft zijn naam niet zelf gekozen, zoveel is zeker. Maar schrijven dat hij kan, het heeft geen naam. Verhulst vertelt in dit gratis boek zomaar eventjes de gehele geschiedenis van de mensheid van in 't begin ('Alle begin is moeilijk'), toen we uit het water kropen om op 't land rechtop te gaan lopen tot de Bom ('Magnifiek! Hiervoor zou 't ooit uit het water gekropen zijn, alleen om dit te zien.). Een boek vol spitsvondige nieuwe woorden ('Kustmijnklotigheid') en origineligheden ('Wat de ploeg was voor de landbouw, wat het wiel was voor de mechanica, dat is de WC voor het idee! Kakkend in afzondering komt 't op de ene gedachte na de andere.'). Historische wetenswaardigheden moet je in dit boek niet zoeken; ze zitten er wel in, in overvloed zelfs, maar verpakt in een woordenvloed, razend als een gekgeworden foorkramer, waarmee de begenadigde schrijver ons op elke bladzijde een keiharde spiegel voorhoudt, zo'n spiegel die niet flateert, maar al 'onze' kleine kantjes vlijmscherp laat uitkomen, zodat je alleen maar kan denken 'zie ik er echt zo uit?' Ja dus!

3 opmerkingen:

LJ zei

Ik ben benieuwd! Vond De Helaasheid geweldig, de verwachtingen zijn dus groot!

Maxie zei

mijn mama heeft hem aan mij doorgegeven, zij vond het niet zo haar ding maar wel heel erg goed geschreven.
Dus ook eens benieuwd

syho zei

verdikke zeg shrink...ik ga hem nu wel moeten hebben...