maandag 17 november 2008

Eindeloos Genieten! Met ruis in de oren...

Eindelijk Sigur Ros bezig gezien. Het was zoals ik had verwacht: Adembenemend, en van Intiem tot Overdonderend Luid ('Bombastisch', vond L., maar dat vond ik zelfs geen kritiek). Na een paar mislukte pogingen in het afgelopen jaar kon ik zanger/gitarist Jónsi Birgisson eindelijk een paar strijkstokken zien kapotspelen op zijn Les Paul’s gitaar. Het resultaat was een erg beklijvend concert, evenwichtig opgebouwd, en geschraagd door een, -hoe kan het anders-, schitterend beeld- en lichtspel. In het eerste deel groeide het concert naar een apotheose waarin heel Vorst Nationaal rechtstond en meeklapte op de tonen van Gobbledigook, daarbij geholpen door wat extra slagwerkers van het groepje For a Minor Reflection (dat een overigens fijn voorprogramma speelde), terwijl een sneeuw van gekleurde snippers over de Vorstelijke hoofden neerdwarrelde. Betoverend. Na de plaspauze kwamen de jongens terug voor een drietal beresterke nummertjes, waarvan het laatste, Untitled 8, gewoonweg iedereen uit de sokken blies. De zaal wilde na 1 uur en 45 minuten méér, en de jongens van Sigur Ros kwamen nog twee keer beleefd terug voor een buiging, waarna elkeen tevreden huiswaarts kon.

4 opmerkingen:

Elsje zei

ik las bij maarten ook een recensie van dit concert:
http://ditisgeenblog.wordpress.com/2008/11/18/zege-roos/

Summer Ghost zei

Hebben ze Untitled 4 gespeeld? best song ever!
ken iemand dat is geweest en die zei ook dat het het beste concert/beleving was dat ze ooit heeft meegemaakt.

Neeje, had geen ticket, maar gezien de uitgavenstroom tegenwoordig vind ik dat niet erg. Maar toch, het deed pijn :(. Maar er moet ook geïnvesteerd worden in uitzet en vrij dringend.

shrink zei

@Elsje: tx, was wel een wat uitgebreider stukje leesvoer...
@SG: ik durf het niet met zekerheid zeggen, omdat ik die untitled's niet uit mekaar kan houden en ik hier geen muziek bij heb :)
zeg, is je blog verdwenen?

Anoniem zei

waarom niet:)