vrijdag 2 januari 2009

Boeddha (5,6,7 & 8)


Het waren koopjes, de laatste 4 delen van 'de allermooiste literaire manga ooit'. 'Ananda' (deel 6) is een kleine dreumes wiens moeder wordt vermoord, waarna hij besluit om de mensheid te haten en de dood van zijn moeder te wreken. Je snapt het al. Ananda wordt een meedogenloze moordenaar, wordt verliefd op een stomme (ze kan niet spreken, weet je wel) maar mooie slavin (de meeste vrouwen in deze manga mogen er best wel zijn), en ontdekt dat hij door de duivel wordt beschermd. Hij is 'untouchable' maar moet in ruil daarvoor Boeddha uit de wereld helpen. Boeddha heeft ondertussen enige geestelijke maturiteit verworven, en zit niet om een klein of middelgroot wonder verlegen. Hij kan vuur doven en hout klieven. Ok, da's geen kunst, dat kan ik ook, hoor ik je denken. Alleen heb jij er een emmertje water en een kliefhamer voor nodig. En Hij doet het met de kracht van zijn gedachten. Een straf toertje van Boeddha is dat hij zijn rivaal Ananda uit de dood doet herrijzen om van hem een goed mens te maken. En passant krijgen we nog wat goeie raad voor een goed leven: we moeten ons hart sluiten voor elk verlangen, want alle mensen die branden van verlangen worden uiteindelijk door dat vuur verteerd....

De rest van de reeks is eigenlijk meer van hetzelfde. Osamu Tezuka, zet met Boeddha een bijzonder sterke reeks neer, maar ze was nóg sterker geweest als ze op de helft van het huidige aantal bladzijden was getekend. Schrijven is schrappen!

2 opmerkingen:

guido Pieters zei

Pascal,

Helemaal met je eens: een heel fijne reeks, maar voor mij wat te lang (de mindfulness om je daaraan niet te ergeren heb ik duidelijk nog niet)...
Ik ben overigens nog maar aan deel 3, maar heb me voorgenomen ze allemaal tot mij te nemen...

kurt zei

Ga zaterdag naar museumstukken uit het Koreaans Boeddhisme kijken!