vrijdag 23 januari 2009

Dolle Dulli & Lome Lanegan

Ik had er lang naar uitgekeken en veel van verwacht, 'An evening with' Greg 'Afghan Wig' Dulli en Mark Lanegan in de AB, woensdag jongstleden. Maar ik was toch enigszins teleurgesteld, toen ik op weg naar de auto, met mijn vingers onder de tartaarsaus die rijkelijk over mijn Brusselse zak frieten liep, mijn gedachten over het 'intieme' concert liet gaan. Ik had de stem van Lanegan liever wat meer op de voorgrond gezien. Mark zat het hele concert met beide handen op de knieën, schier bewegingloos, zonder ook maar enige interactie met het publiek. Zijn stem is natuurlijk onovertroffen, en in de nummers waarin hij ze volop mocht gebruiken trilde hij moeiteloos alle vastzittende slijmen in de verkouden longen van Jan Publiek los. Maar het mocht wel wat meer van dat zijn. Greg Dulli, wiens stem ik zeker ook kan pruimen, leek de hele avond niet te willen onderdoen voor zijn maatje Mark en riep meer dan hij zong, en niet zelden zo vals ('dissonant', noemen sommigen dat vergoelijkend) als een geile kater die je 's ochtends maar al te graag van je vensterbank wil pleuren. Het leek alsof hij het simpelweg niet kon verdragen dat uit het keelgat van de somber ogende Lanegan, zo'n mooie geluiden kwamen. Hij verloor er echter niet zijn zin voor humor door, en voor het tweede bisnummer vroeg hij droogweg aan de stilaan steengeworden Langean: 'Mark, would you like to introduce this next song?'. De zaal plat. Met een milde instelling kon je dit concert zeker de moeite waard noemen, maar met de Staat van Dienst van Deze Heren had het sterker gekund, veel sterker.

3 opmerkingen:

Josie zei

Heb jij Lanegan al ooit spraakzamer of beweeglijker gezien dan? Ik niet, ik vond het nu al reuze meevallen, want zijn handen bewogen soms, niet gezien ;-)
Ik vraag me wel af waarom sommigen altijd zeggen dat Dulli vals zingt; heb het her en der gelezen. Heb er deze keer dubbel op gelet, en ik vind dat dus écht niet he. Dulli is idd een geile kater, maar de manier waarop, man man, hij kan me krijgen hoor ;-)

Josie zei

Heb jij Lanegan dan ooit al spraakzamer of beweeglijker gezien dan? Ik alleszins niet. Integendeel, deze keer bewogen zijn handen zowaar, niet gezien ;-)?
Ik lees her en der dat Dulli 'vals' zou zingen, heb er extra op gelet, en neen, ik vind echt van niet. Hij IS wel een geile kater, maar de manier waarop, man man, hij kan mij krijgen, de Greg ;-))

shrink zei

nee, nooit spraakzamer gezien... maar het was dan ook de eerste keer dat ik 'm zag. en ik was onder de indruk van zijn bewegende vingers :).
en dulli zong toch wel vals zeker. let wel, ik hoor zijn stem graag, erg graag zelfs, maar hier en daar schoot hij gewoon uit. de man heeft inderdaad iets, maar een geile kater zou ik 'm nu niet meteen noemen :)