donderdag 29 januari 2009

Portugees zakkenrollen, Les I

Twee keer bijna gerold, op het anders erg goedkope openbare vervoer in Lissabon. Voor 4 euro en een beetje rijd je de hele dag rond op bus, tram en de stokoude Eletrico (foto). Als je niet oplet wordt het echter een vrij dure rit. Het krioelt van de zakkenrollers. J.’s handtas was in een fractie van een seconde open, maar vergeefs. Twee keer hebben ze geprobeerd, maar het lukte niet. Ze gaan erg systematisch te werk, met een paar tegelijk. Je kan ze eigenlijk al ‘spotten’ nog voor je de metro of de tram opstapt. Een paar gaan voor, en een paar blijven achter. Degene die voor je in of uitstappen houden je dan tegen, op een erg opvallende maar toch verwarrende manier. Eentje houdt zijn elleboog of voorarm horizontaal tegen je borstkas, en blijft je dan enkele ogenblikken zo tegenhouden, -de eerste keer deed de man alsof hij moeite had zich recht te houden bij het opstappen van de metro-, zodat je geneigd bent met je handen zijn arm weg te duwen. Als je dat doet dan ben je een portefeuille armer. Ik keek de dief echter recht in de ogen met mijn hand op mijn portefeuille, zodat ik nog steeds over mijn paspoort en bankkaarten beschik, en veilig huiswaarts kon vliegen.
eletrico 28 electrico lisboa lisbon lissabon

2 opmerkingen:

syho zei

alléé, en ik dacht dat de horeca-medewerkers in Praag de grootste rippers waren :-)

Elsje zei

die techniek hebben ze van de Italiaanse zakkenrollers overgenomen vermoed ik...