zondag 8 maart 2009

God of Darwin?

Een heleboel kinderen gelooft niet dat we afstammen van de apen, las ik aan ’t ontbijt in Klasse. ‘Nochtans, als ge naar broer kijkt, dan ziet ge dat toch meteen’, opperde J. Van het één kwam ’t ander, en even later zat ik op de site van evolutietheorie.be. Er staan een heleboel lezingen op, gefilmd, met de slides er naast. Ik luisterde naar de lezing die Andreas De Block van het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte van de Katholieke Universiteit Leuven eind januari gaf, over de evolutionaire paradox van homoseksualiteit. Als Darwin gelijk heeft dan moet homoseksualiteit zichzelf uitroeien omdat homo’s zich niet voortplanten. Niet dus! Exclusieve homoseksualiteit is iets wat eigenlijk uitzonderlijk is, -dat weten we onder meer van Daffyd Thomas die niet voor niets ‘the only gay in the village’ is- en eigenlijk alleen maar van deze tijd. Mannen die homoseksuele ervaringen hebben, hebben dus waarschijnlijk evenveel nakomelingen als andere mannen. En bovendien zijn de vrouwen in de moederlijke lijn in families van homo’s vruchtbaarder dan andere vrouwen. Darwin heeft dus weer wel gelijk.

3 opmerkingen:

ils zei

Het is soms bepaald griezelig om jongeren over homo's bezig te horen ook: ze beweren dat het een akelige ziekte is... Ik ging ervanuit dat dat een idee was die zijn hoogdagen had toen mijn opa klein was... niets is dus minder waar. Betrap mijn leerlingen wel eens vaker op dit soort van conservatieve reflexen. Bij een oefening op dt, toevallig over de evolutieleer was er ook een leerling die vroeg: "Waarom moeten wij deze onzin lezen?" en prompt kreeg ik een creationistische redevoering. Dacht, dààr gaat nogal reactie op komen; de anderen vonden het echter "plausibel", nét als de evolutieleer. (???)
liefs, ils

Elsje zei

omdat Darwin gelijk heeft is het bestaan van creationisten vast ook maar tijdelijk, laat dat een troost zijn :-)

syho zei

vandaag tijdens de les een reportage (oude reportage) gezien over meisjesbendes in Engeland. Daar was ééntje die gespogen vicky pollard was, ik vermoed bijna dat ze het personage op haar gebaseerd hebben! :-)