maandag 6 april 2009

Cidade de Deus ****

Waw. Dit is een sterke film. Een mix van Pulp fiction, Reservoir dogs en C'est arrivé pres de chez vous, met de camera die pal tegen de actie plakt en je geen moment lost, overgoten met een lauw latinosfeertje. Cidade de Deus, een film van Fernando Meirelles (2002), verveelt geen seconde en neemt je meedogenloos mee naar de keiharde werkelijkheid van de Braziliaanse favela's waar drugsbendes strijden om macht, en waar de macht van de ene moorddadige jongen overgenomen wordt door een nog meer moorddadige jongere. Tussen hen in leeft 'Voetzoeker', een wat teruggetrokken jongen, op zoek naar een eerste seksuele-ervaring-die-maar-niet-komt, die fotograaf wil worden en daar, mede dankzij de (foto's van de) bendes, in slaagt. En dat is meteen het enige hoopgevende in de film. De rest is rauwe realiteit, van de bovenste plank!

6 opmerkingen:

Tom zei

jep, het is en blijft een kopstoot van een film :)

groet,
Tom

shrink zei

hey T, long time no see. een kopstoot, inderdaad!

Tom zei

Van kopstoten van films gesproken, 'Gomorra' schijnt ook zo'n ding te zijn :)

Dringend eens op zoek naar gaan, hoewel hij wss nog niet uit is op dvd.

groet,
Tom

ils zei

Ik werd er een beetje moedeloos van, van het bekijken van die film, maar bon, dat moet aan mij liggen...

liefs, ils

Maxie zei

gomorra wil ik idd ook al heel lang zien en vooral zoeti wou die zien maar nu is em net uit de zalen denk ik en ook nog niet op dvd

cidade de deus: kan de 4 sterren alleen maar beamen, tmochten er zelfs 5 zijn :)

Elsje zei

Ik werd er zo naar van dat ik gestopt ben met kijken. Niet omdat het een slechte film was, in tegendeel, maar de rauwheid viel slecht :-\