vrijdag 1 mei 2009

Vermandere op de koffie.

Ik had 'm nooit bezig gezien en ik was meer dan aangenaam verrast. Ik hou wel van zijn teksten en zijn liedjes, waarvan sommige, zoals Rune, over zijn gestorven kleinkind, door merg en been gaan. En ik hou van zijn West-Vlaams. Gisteren was hij in K., op het afscheidsfeestje van onze 'Zuster S.'. Een prachtige voorstelling voor zo'n 60 man publiek. Uniek. Voor hij aan een lied begint, schetst hij vanwaar het lied komt en zet hij een levendig tafereel neer, voor je geestesoog, waarop het lied dat volgt zich in alle kleur verder afspeelt en vorm krijgt. Indrukwekkend. Hij vertelde een mopje over de abt van de abdij van West-vleteren, die naar een brouwersbeurs in München was, en daar aan een tafeltje zat met brouwer Heineken en meneer Grolsch. De ober komt en vraagt hen wat te drinken:
'Een Heineken voor mij', zegt Heineken.
'En Grolsch voor mij', zegt Grolsch.
'Voor mij een koffie', zegt de abt.
De Hollandse brouwers lachen verbaasd, 'Allez, pater, drinkt gij koffie?'. Waarop de abt: 'Als jullie geen bier drinken, dan ik ook niet'.
p
Wat later op de avond, aan het dessert zei F. dat Heineken eerder iets was als 'Making love on a boat...'.
En na de vragende blikken die daarop volgden:
'it's fucking close to water.'
willem vermandere

1 opmerking:

Tom zei

Ah de Willem. De mens heeft zeker iets te vertellen, maar bij mij persoonlijk balanceert hij altijd op het randje van appreciatie (zijn teksten en muziek) en irritatie (misplaatste bescheidenheid in wat hij vaak vertelt). Thangt van de moment af :)

groet,
Tom